درمان بواسیر خارجی (هموروئید خارجی ترومب ...

درمان بواسیر خارجی (هموروئید خارجی ترومبوزه) قطعی، سریع و بدون عمل جراحی

Aug 21, 2023

بواسیر خارجی یا همان هموورئید خارجی یکی از انواع این بیماری است که شیوع نسبتاً گسترده ای دارد. این بیماری می تواند در هر سنی ایجاد شود و هم در زنان و هم مردان مشاهده شده است. این عارضه در حال حاضر در حدود 50% از جمعیت دنیا را به خود درگیر کرده است.

هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر یا هموروئید متورم شدن یا گشاد شدن شبکه ای از دیواره سیاهرگ های مقعدی است. اگر عروق متورم شده داخل مقعد و راست روده باشند، هموروئید داخلی و اگر خارج از آن و در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد شود، هموروئید خارجی (به انگلیسی hemorrhoids external) یا هموروئید بادکرده نام میگیرد.

در واقع هموروئید ها سیاهرگ ها یا بالشتک هایی پر خونی هستند که به عمل دفع مدفوع از بدن کمک می کنند و همه افراد هموروئید دارند، و مشکلی نیز برای آنها مشکل ایجاد نمی کند، مگر اینکه متورم شود. به بیانی دیگر بواسیر خارجی یا هموروئید خارجی به تورم سیاهرگ ها در خارج از مقعد و روی عضله مقعدی گفته می‌شود.

درمان خانگی بواسیر خارجی

درمان خانگی بواسیر خارجی می‌تواند در مراحل اولیه بیماری به رفع علائم و نشانه ها کمک کرده و بیماری را تسکین دهد اما به ندرت بیماری را درمان میکند. بنابراین اگر بعد از گذشت 10 روز نتیجه حاصل نشد، فورا باید برای روشهای موثر تر با پزشک مشورت نمایید. روشهای درمان بواسیر خارجی در خانه به این شرح است :

درمان خانگی بواسیر خارجی

برای درمان بواسیر خارجی در خانه فیبر کافی دریافت کنند ، حداقل 30 گرم فیبر در طول روز . این ماده در انواع میوه ها، سبزیجات و غلات یافت می‌شود.

نوشیدن 8 لیوان آب را در رژیم غذایی خود قرار دهند. مایعات به خصوص آب میتوانند با نرم کردن مدفوع به عبور راحت تر آن از مقعد کمک ویژه ای کنند.

ورزش به خصوص پیاده روی می تواند حرکات روده را تنظیم کند. حداقل 30 دقیقه در طول روز ورزش کنید.

حمام سیتز (حمام نشیمن) نیز می تواند در کاهش درد اثر گذار باشد. برای این منظور یک لگن را از آب گرم پر کنید و برای حدود 20 دقیقه در آن بنشینید. برای اثرگذاری می توانید به آب نمک اپسوم اضافه کنید.

کمپرس سرد به منظور کاهش درد بواسیر خارجی توصیه میشود. فقط کافی است چند قطعه یخ را درون کیسه ای پلاستیکی قرار داده و برای چند دقیقه روی مقعد ماساژ دهید.

ماساژ مقعد با روغن های گیاهی به دفع راحت تر کمک می‌کند.

آلوئه ورا : استعمال ژل آلوئه ورا می تواند در تسکین التهاب و سوزش مقعد موثر باشد.

ملین اگر دچار یبوست هستید، با مشورت پزشک از داروهای ملین مناسب استفاده کنید.

استفاده از لباسهای گشاد با الیاف طبیعی به بهبود وضعیت کمک میکند.

برای خشک کردن مقعد از دستمال نرم استفاده کرده و این کار را با ظرافت انجام دهید.

روشهای درمان بواسیر خارجی

درمان هموروئید خارجی با استفاده از روشهای مختلفی امکان پذیر است. در ادامه مهمترین روشهای خشکاندن بواسیر را بررسی می کنیم:

درمان هموروئید خارجی با لیزر

درمان بواسیر خارجی با لیزر، موثرترین و بهترین روش برای درمان است. در این روش با استفاده از قدرت و نور لیزر جراحی انجام میشود. لیزر بدون درد یا خونریزی و در کمتر از نیم ساعت به صورت سرپایی انجام میشود. بلافاصله بعد از لیزر درمانی درد و سایر علائم بیماری تسکین می‌یابد. بعد از لیزر احتمال عود بیماری بسیار کمتر است و هیچ عوارضی هم برای بیمار ایجاد نخواهد شد.

جراحی ترومبوکتومی / درمان هموروئید ترومبوزه

در صورتی که در بواسیر خارجی لخته خون تجمع کرده باشد، هموروئید ترومبوزه نام میگیرد. ترومبوزه وضعیتی اورژانسی است. کلمه “ترومبوز” و به معنی لخته شدن است. در همه افراد هموروئید خارجی، ترومبوزه نمیشود. هنوز پزشکان نتوانستند علت تجمع لخته خون در بعضی از بیماران را کشف کنند.

درمان دارویی هموروئید ترومبوزه امکان پذیر نیست. در این مورد لازم است، جراحی سرپایی ترومبکتومی انجام شود. بیمار می بایست با مراجعه به پزشک بواسیر، برای تخلیه لخته خون اقدام نمایید. در این حالت پزشک با ایجاد برش بر روی بافت متورم، لخته خون را تخلیه می کند.

جراحی ترومبوکتومی زمانی انجام میشود که در زائده هموروئید خارجی خون لخته شده باشد. این لخته خون خطرناک نیست، اما باید به سرعت درمان شود، زیرا به شدت دردناک است. این جراحی همراه با بیهوشی یا بیحسی انجام می‌شود. اما مهم است که بلافاصله بعد از تجمع خون برای درمان اقدام نمایید. اگر درمان هموروئید خارجی ترومبوزه در طی 48 ساعت اول پس از ایجاد لخته انجام شود، احتمال اینکه نتیجه مثبت باشد، بیشتر است. در غیر این صورت ممکن است نیاز به انجام دیگر روشها مثل جراحی باشد.

هشدار : هرگز خود شما برای تخلیه لخته اقدام نکنید. این کار ممکن است به عفونت بیانجامد و عوارض بعدی را به همراه داشته باشد.

هموروئیدکتومی هموروئید خارجی

این روش همان جراحی بواسیر است. این درمان در بیمارستان و معمولاً تحت بیهوشی انجام می‌شود. در طی آن پزشک با استفاده از جراحی زائده را از بین می برد. جراحی هموروئید خارجی ممکن است با عوارض خاص خود مانند عفونت، خونریزی و یا درد همراه باشد. همچنین امکان عود مجدد بیماری در این روش بیشتر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد روشهای جراحی هموروئیدکتومی صفحه جراحی بواسیررا مطالعه کنید.

پماد برای بواسیر خارجی

استعمال پماد برای بواسیر خارجی یکی از روشهای درمان این بیماری است. یکی از معروف ترین این پمادها، پماد آنتی هموروئید نام دارد. این پماد می تواند در رفع علائم بیماری از جمله، درد، سوزش و خارش موثر باشد. همچنین با دارا بودن خاصیت قابض به رفع بیماری نیز کمک نماید. از دیگر پمادهای مناسب برای درمان این بیماری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم :

پماد ام جی

پماد هیدروکورتیزون

پماد آنتی هموروئید

پماد نیتروگلیسیرین

درمان بواسیر خارجی با یخ

استفاده از یخ برای بواسیر خارجی نمی تواند درمان قطعی این بیماری باشد. اما در تسکین درد، سوزش و التهاب موثر خواهد بود. برای انجام این درمان از تماس مستقیم یخ با پوشت اجتناب نمایید. چند قطعه یخ را در کیسه ای پلاستیکی بپیچید و روی موضع قرار دهید. یخ را می توانید برای 10 الی 20 دقیقه روی هموروئید خارجی قرار دهید.

قرص بواسیر خارجی

تنها داروی تایید شده برای بواسیر خارجی قرص روهمورین است. این دارو در خشک کردن و از بین بردن عروق بواسیری موثر است. برای این منظور توصیه میشود، 2 بار در روز با معده خالی از این قرص استفاده کنید. اگر بعد از گذشت 10 روز با مصرف دارو، درمان حاصل نشد می بایست برای معالجه با پزشک مشورت کنید

Enjoy this post?

Buy darmantehran a coffee

More from darmantehran